dimarts, 24 de gener de 2012

Social media, un mare magnum polític a Vinalesa

Comence dient que no soc un expert en social media, sí usuari, i convençut que és una ferramenta de futur útil. Això sí, no tot el món coneixem les possibilitats que se'ns ofereix ni estem suficientment preparats per gestionar les nostres accions en aquestos mitjans. Però tots ens llancem a elles per a interactuar i fer arribar ben lluny el nostre missatge.

A Vinalesa s'ha creat un xicotet cosmos social de temàtica política que va arrancar el col·lectiu local del BLOC Compromís allà pel més de maig arran de les eleccions locals. I el resultat no sigué ni molt menys negatiu: un regidor elegit a una candidatura sense tradició al poble, formada a corre-cuita i construïda per persones de dispars procedències i interessos. La sortida forçada d'alguns elements que distorsionaven el missatge fresc i renovador de la candidatura fou retransmesa en directe via Facebook (Fb) i ací comença una història de com l'ús inapropiat de les social media pot tindre conseqüències contraproduents.

El Fb del BLOC bullia per aquelles dates. Els elements apartats aprofitaven per llançar merda (literalment) sobre els qui es mantenien en una posició coherent i constructiva a la política local. I el perfil Fb del BLOC no era capaç de frenar aquest atac, l'única resposta fou la indiferència i la no rèplica amb la conseqüent monopolització del debat per part d'uns pocs (per no dir un). Una campanya d'adhesions a Ferran Pardo (regidor del BLOC) front els insults i agressions (Jo també estic amb Ferran) que va arreplegar més de 120 suports i la manca de credibilitat dels mateixos assetjadors fou suficient per inhabilitar-los. Cal tindre en compte que a Vinalesa, un poble amb 3.000 habitants i escaig, tots coneixen a tots, i tots saben qui és qui.

Superada aquesta fase, el nou col·lectiu del BLOC Compromís de Vinalesa es mantingué amb l'ús de les xarxes socials (sobretot Fb, però també Twitter) com a ferramenta per a dinamitzar i difondre la seua tasca política. L'ajuntament s'animava a sumar-se a la moda del Fb com a gest d'apertura de la participació i el debat. I heus ací altra vegada com alguns continuaven aprofitant aquestos forums públics per monopolitzar i omplir d'spam un lloc fins desvirtuar-lo i allunyar-lo de la funció per al qual estava destinat. La gestió ineficient, la manca de moderació i d'unes normes de comportament mínimes tornaven a bombardejar l'espai virtual de la política local de Vinalesa. Unes habilitats que no tots tenim, de fet ha aparegut un nou perfil professional especialitzat en aquestes tasques: el Manager Social Media, recolzat amb estudis universitaris en la matèria.

Aquesta setmana, l'alcalde explotava al seu perfil Fb i denunciava l'ús fraudulent del perfil institucional de l'ajuntament per part del regidor-portaveu del PP acusant-lo de substituir el Fb per les seues obligacions com a regidor municipal. I és que és més rentable políticament fer demagògia barata per internet que arromangar-se els camals i treballar en positiu. Una crítica pot ser carregada de raó però que no és un bon exemple de com gestionar les xarxes socials de manera eficient i efectiva.

Bo, dir per últim que simplement volia valorar l'ús que es fa de les xarxes socials a la política local, sense entrar a valorar les opinions i comentaris que els diversos actors fan públics al Fb, deixant a banda els insults i agressions verbals que hem semblen totalment despreciables i als quals jo vaig col·laborar a denunciar i bloquejar.

Fins l'altra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada